בין לקוחותינו | לקוחות מגיבים | אודותינו | תקנון | צור קשר | שאלות נפוצות | כתבות ומאמרים | אתרים מומלצים






USeport Logo
| | | |
    
אפשר לשבת בנוח

כמעט כל אמא דאגנית הורתה לילדיה לשבת ישר על הכיסא "כדי לשמור על הגב", אבל כעת מסתבר שכולן פשוט טעו. מחקר שנערך בסקוטלנד הוכיח אחת ולתמיד שהישיבה הנכונה היא דווקא הישיבה העקומה, וליתר דיוק: בהטיה של 135 מעלות אחורה.

חוקרים מסקוטלנד ומקנדה בדקו 22 מתנדבים בעלי גב בריא באמצעות מכשיר MRI מיוחד שמאפשר לנבדק לנוע בחופשיות, בניגוד למכשיר הרגיל שבודק איברים בשכיבה. הנבדקים חולקו לשלוש קבוצות, כאשר כל אחת מהן היתה אמורה לשבת בצורה שונה, עם הרגליים על הקרקע. הקבוצה הראשונה ישבה עקום עם הטייה קדימה - כאילו היא מתכופפת כדי להתקרב למשהו. הקבוצה השנייה התבקשה לשבת בזווית של 90 מעלות, כפי שכתוב בספרי הנימוס וההליכות הישנים. הקבוצה השלישית ישבה על כיסאות בזווית של 135 מעלות - מעין הישענות

נינוחה לאחור.

החקירות בדקו עד כמה משפיעה כל תנוחה על הדיסקים בעמוד השדרה על ידי מדידת תנועת הדיסקים והזוויות של עמוד השדרה. תנועה של הדיסקים בעמוד השדרה נגרמת מהלחץ של נשיאת הגוף, וזו התופעה שבמקרים חריגים עלולה להביא לפריצת דיסק.

הלחץ הנמוך ביותר על עמוד השדרה נמדד כאשר הנבדקים ישבו בזווית של 135 מעלות, אז נגרמו התזוזות הקטנות ביותר והנזק הנמוך ביותר לעמוד השדרה ולחוליות.

לעומת זאת, הישיבה בכפיפה לפנים יצרה תזוזה ושחיקה של שתי החוליות התחתונות בגב. הנתון המפתיע ביותר התקבל בקבוצת היושבים בצורה המסורתית, ב-90 מעלות. ישיבה זו גרמה לתנועה הגדולה ביותר בדיסקים, ונחשבת לבעייתית ביותר. בעקבות הממצאים קראו החוקרים לציבור לשבת בנינוחות ב-135 מעלות

יותר מ-10 שעות ישיבה ביום

החוקרים שדיווחו על ממצאיהם לארגון הרדיאולוגים בצפון אמריקה ביצעו את המחקר בבית החולים וודן בעיר אברדין שבסקוטלנד.

מומחים טוענים כי ישיבה לא נכונה היא אחד הגורמים לכאבים בגב התחתון. מנתונים של איגוד הכירופרקטורים הבריטי שפורסמו בבי-בי-סי עולה כי 32 אחוז מהאוכלוסייה המקומית מעבירה יותר מעשר שעות ביום בישיבה במשרד.

מחצית מהיושבים בכלל לא עוזבים את הכיסא במהלך היום. חלק מאותם אנשים ממשיכים לשבת במשך שעות ארוכות גם אחרי שסיימו את העבודה, על הספה מול הטלוויזיה, המחשב הנייד ושולחן האוכל.

להרים רגליים ולא לנעול ברכיים

"כאשר יושבים ישיבה זקופה נוצר קיעור של עמוד השדרה ביחס לאגן," אמר למעריב פרופ' משה סלעי, מנהל מחלקה אורתופדית בבית החולים בילינסון, "מה שמגביר את הלחצים בחלק התחתון של הגב. התנוחה הבריאה ביותר בשביל הגב היא קימור, שאותו ניתן ליצור על ידי הבאת האגן קדימה ביחס לעמוד השדרה".

ולכל מי שלא מבין את השפה המקצועית, פרופ' סלעי הסביר איך מגיעים לתנוחות: בזמן עמידה אסור לנעול את הברכיים, ויש לכופף אותן מעט. בעת ישיבה מומלץ להשתמש בהדום, שמרים את הברכיים ומביא אותן לקיפול קל. גם כך מובא האגן קדימה והלחצים בגב התחתון משתחררים.

לאנשים שיושבים במשך פרקי זמן ממושכים ממליץ פרופ' סלעי לקום לפחות אחת לשעתיים ולהניע את האגן. אם מתאפשר, כדאי לשלב בהפסקות הללו גם תרגילי בטן.

לטענת פרופ' סלעי, המפתח לגב בריא הוא חיזוק שרירי הבטן והאגן, ולשם כך הוא שולח את המתלוננים לבריכה: "שחייה על הגב היא דרך מצוינת לחיזוק השרירים. התנוחה הזו היא הטובה ביותר לגב, בניגוד לשחיית חזה, שמזיקה לעמוד השדרה".

 
חזרה לכל הכתבות 
  RapidSSL   אמון הציבור
Copyright © יו אס אקספורט | ריהוט משרדי מעוצב | ריהוט למשרד. מפת האתר